Poslovnice | Bankomati | Korisni linkovi | Financijski pojmovi | Česta pitanja | OTP skrbništvo | Fondovi i škola ulaganja
Početna > Financijski pojmovi > Potrošačke cijene (CPI - CONSUMER PRICE INDEKS)

Potrošačke cijene (CPI - CONSUMER PRICE INDEKS)

CPI je najšire korištena mjera inflacije na tržištu, a s tim u vezi i vrlo bitan čimbenik i indikator efikasnosti gospodarske politike same zemlje.
CPI je u biti košarica potrošačkih dobara (i usluga) praćenih iz mjeseca u mjesec (ne uključujući plaćeni porez). Obuhvaća cijene dobara svih asortimana (hrana, režije, obuća, prijevoz, zdravstvene usluge, obrazovanje) počevši od recimo mlijeka i pelena, pa sve do pogrebnih usluge. Za primjer, u SAD-u, podaci se prikupljaju kroz 87 područja kroz cijelu zemlju, od preko 22.000 prodajnih centara i pružatelja usluga. Najamnine su također uključene i prikupljaju se od preko 50.000 stanara i zakupodavaca.  
Ovo je jedan od najpromatranijih ekonomskih pokazatelja i smatra se jednim od najžešćih pokretača tržišta. Povećanje CPI-a, nagovještava povećanje inflacije, a to je nešto za što financijsko tržište baš i ne voli čuti.  Znamo da je inflacija postotni porast ukupnih cijena dobara i usluga, a to znači da nam potrošačka moć time pada. Za vrijeme inflacije svaka dolar koji imamo vrijedi manje, tj. s njim možemo kupiti manji postotak dobara i usluga nego prije nje. Nacionalni monetarni vrh se bori protiv inflacije sa povećanjem kamatnim stopa. Podizanjem kamate centralna banka jednostavno poskupljuje novac komercijalnim bankama koje su zbog toga primorane poskupiti svoje kredite čime se smanjuje i potražnja za njima, a indirektno se smanjuje i potrošnja. Smanjenom potrošnjom pokušava se stabilizirati cijene koje su do tada rasle uslijed povećane potražnje (potrošnje). Također uslijed više kamate pokušava se stimulirati štednja, što je opet jedan vid odgođene potrošnje.